-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:41027 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:256

حافظ مي گويد:

ألا يا ايها الساقي اَدِر كاساً و ناولْها كه عشق آسان نمود اول , ولي افتاد مشكل ها

]آيا اين شعر از يزيد بن معاويه است ؟ معنا و منظور اين شعر چيست ؟

شعر از حافظ است و ربطي به يزيدبن معاويه ندارد. مصرع اول آن عربي است , ولي مصرع دوم فارسي است و يزيد زبان فارسي را نمي دانست . بعضي گفته اند مصرع اول را از شعري شبيه به آن چه يزيد سروده , گرفته است .(1)

اين شعر عارفانه است كه الفاظ عرفانيِ و و در آن به كار رفته است . قطعاً معناي ظاهري اين الفاظ مراد نيست , چون عرفا خود را عاشق خدا مي دانند, پس آن چه را در وادي عشق و عاشقي به كاربرده مي شود, در اشعار و نوشته هاي خود استعمال مي كنند. از اين الفاظ چيز ديگر و...

منظور از اين شعر اين است كه : اي ساقي ! كاسه و پيمانهء مي معرف و آگاهي در مجلس عارفان , بين همگان بچرخان و به همه بده , زيرا اين ها همه عاشق اند, گرچه در ابتدا به نظر رسيد عشق و عاشقي كار آساني است , ولي مشكل ها در اين وادي بر سر راه است .

شايد منظور از

همان گونه كه انسان را حال به حال مي كند, كه در اين بيت به مفهوم شراب عشق است , سالك را ازخود بي خود مي كند.

حافظ مي گويد: مي دو ساله و محبوب چهارده ساله , كه منظور قرآن و چهارده معصوم است . در جاي ديگرمي گويد:

]عشقت رسد به فرياد ار خود بَسانِ حافظ قرآن زبر بخواني با چهارده روايت

]آن كه حافظ قرآن و روايات و عاشق ائمهء اطهار است , هرگز از شعر يزيد مدد نمي گيرد.

(پـاورقي 1.مرتضي مطهري , تماشاگه راز, ص 108



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.